Wydawało się, że sprzedaż Xperii w poprzednim kwartale osiągnęła najniższy możliwy punkt. Wtedy udało się wyrównać liczbę sprzedanych urządzeń do tej z początków Sony – Q2 2010. Różnica była taka, że wtedy na rynku była dostępna tylko jednak Xperia (X1), a teraz jest ich kilka. Wydawało się, że gorzej być nie może, ale okazało się, że jednak może. W ostatnim kwartale obecnego roku – Q3 2018, sprzedało się jedynie… 1,6 miliona sztuk nowych urządzeń mobilnych Sony…

Straty i zmiany

Q3 2018

Po słabym poprzednim kwartale liczono się już ze sporymi stratami. Oficjalnie miało to być ~265 milionów dolarów. Teraz ta kwota znacznie wzrosła. Sony uważa, że straty działu mobilnego w tym roku mogą wynieść rekordową kwotę. Wedle oficjalnych danych ma to być nawet ~841 milionów dolców!

Zmieniono także przewidywania co do przyszłych zysków. Do teraz stawiano, że już 2019 rok będzie zyskowny. Teraz uważa się, że to dopiero początek 2020 roku (a więc ostatni kwartał 2019 roku fiskalnego) będzie tym, który przyniesie zmianę z minusa na plus.

Za główny powód uważany jest spadek liczby sprzedanych produktów w Europie, Środkowej i Południowej Ameryce oraz na Bliskim Wschodzie.

CFO Sony, Hiroki Totoki, uważa, że:

Konkurencja jest bardzo zacięta, a nasze produkty nie są zbyt atrakcyjne.

W związku z tym obniżono też liczbę potencjalnie sprzedanych urządzeń w tym roku – z 9 milionów do 7… Dodatkowo uznano, że wymagane jest zmniejszenie kosztów operacyjnych. Spadek wydatków wynieść ma nawet 50% (do 31 marca 2021, w stosunku do 31 marca 2018), a więc możliwe jest porzucenie części regionów sprzedaży lub ich unifikacja w większe obszary. To ostatnie widać już po tegorocznych modelach nieflagowych. Nie są one dostępne samodzielnie w niektórych regionach Europy Zachodniej, a jako region DACHBLX, czyli Niemcy, Szwajcaria oraz Benelux w jednym.

Przyszłość

Jednocześnie Sony obiecuje poprawę atrakcyjności swoich produktów oraz aktywne wykorzystanie technologii oraz infrastruktury należących marki. To ostatnie można zrozumieć na kilka sposobów:

  • współpraca z innymi działami (chyba najlepszy ruch to dział gier i konsol),
  • reklamowanie wykorzystując własny dział filmowy i telewizyjny (Columbia Pictures, AXN).

Jakby nie patrzeć są to produkty, których konkurencja nie posiada. Może poza Microsoftem, ale Ci wycofali się chyba z rynku mobilnego na dobre. Wydanie kolejnego konsolofonu, a nie popularnych obecnie urządzeń „gejmingowych” (aczkolwiek tylko z nazwy) mogłoby pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedażowe (a więc i finansowe).

Teraz czekamy na wyniki z ostatniego tegorocznego roku (a trzeciego kwartału fiskalnego). Ciekawe, czy Xperia XZ3 poprawi wyniki swoich poprzedniczek?

Źródło: XperiaBlog

Jeżeli znalazłeś/aś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij Zgłoś pomyłkę.