Google co miesiąc dostarcza statystyki informujące o podziale ich systemu na poszczególne wersje i ich udziału w rynku, a także podział urządzeń pod względem wielkości ekranu, rozdzielczości, czy wspieranej wersji standardu OpenGL ES.

Poniższe dane informują o zmianach między początkiem sierpnia, a początkiem września obecnego roku.

Sposób zliczania

Zbieranie danych trwa tydzień – w sierpniu odbywało się między 2 a 8, a we wrześniu – 5 a 11.
Polega to na zliczaniu urządzeń łączących się ze Sklepem lub posiadających wgrane Usługi Google oraz pobieraniu z nich podstawowych danych (znajdują się one zazwyczaj w pliku build.prop).
Powoduje to, że nie wliczane są do oficjalnych danych urządzenia bez wgranego Sklepu – czy to z intencji producenta (urządzenia sprzedawane w Chinach) lub użytkownika (Usługi jednak zużywają sporo zasobów systemowych, co nie każdemu się podoba, zwłaszcza, że są alternatywy).
Jednak mimo, że dane nie są w 100% precyzyjne, to ukazują jak wygląda rozkład poszczególnych wersji systemu, wielkości, czy wersji OpenGL.

Statystyki te są ważne zwłaszcza dla programistów tworzących aplikacje – pozwalają odpowiednio dobrać wspierane wersje systemu, rozdzielczości ekranu oraz wersję OpenGL ES (dla gier), których ona będzie wymagać.

Brak wersji w spisie nie oznacza braku jego istnienia. Po prostu dane nie przekraczające 0,1% nie są brane pod uwagę.

Zmiany

System

Z bardziej widocznych zmian w obecnym miesiącu, jest wzrost Nougata, który pierwszy raz w historii przeskoczył w liczbie aktywnych urządzeń KitKata, który to z pośród obecnych na liście wersji, stracił najwięcej ( -0,9 %).

Oprócz tego straty poniosły wszystkie starsze wersje:

  • GingerBread – -0,1 %,
  • Ice Cream Sandwich – -0,1 %,
  • Jelly Bean – -0,7 %
    • 4.1 – -0,3 %,
    • 4.2 – -0,3 %,
    • 4.3 – -0,1 %,
  • KitKat – -0,9 %,
  • Lollipop – -0,4 %:
    • 5.0 – -0,3 %,
    • 5.1 – -0,1 %,
  • Marshmallow – -0,1 %.

Nougat zyskał sporo, bo aż 2,3 %:

  • 7.0 – +1,9 %,
  • 7.1 – +0,4 %.

Android 8.0.x Oreo w momencie zebrania danych nie przekroczył jeszcze 0,1 %, a więc pojawi się nie wcześniej niż podczas następnego razu.

Ekran i jego rozdzielczość

Przy czym w praktyce te wielkości wyglądają tak:

  • mały – minimum 426dp x 320dp (pionowo 2,6625″ i poziomo 2″, co daje przekątną 3,33″),
  • normalny – 470dp x 320dp (2,9375″ x 2″ = 3,55″),
  • duży – 640dp x 480dp (4″ x 3″ = 5″),
  • bardzo duży – 960dp x 720dp (6″ x 4,5″ = 7,5″).

DPI to stosunek liczby pikseli to powierzchni ekranu i wg Google podział wygląda tak:

  • ldpi – ~120dpi,
  • mdpi – ~160dpi,
  • hdpi – ~240dpi,
  • xhdpi – ~320dpi,
  • xxhdpi – ~480dpi,
  • xxxhdpi – ~640dpi.

Te statystki, mimo tak krótkiego okresu między nimi, wskazują na tendencję wzrostową wielkości ekranów oraz ich rozdzielczości w całym segmencie urządzeń z systemem Android.

OpenGL ES

Także tutaj następuje wzrost wsparcia dla nowszych wersji. Jest to ważne, ponieważ wsparcie dla nowszego standardu oznacza lepszą jakość tekstur w grach (i nie tylko, ale głównie).
Jest to mocno związane z wzrostem wśród najnowszych wersji systemu, które jednocześnie przynoszą wsparcie dla nowszych standardów.

Jeżeli znalazłeś/aś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij Zgłoś pomyłkę.