Jakiś czas temu informowaliśmy o pierwszych doniesieniach (ehh, żadne doniesienia, zwykłe plotki to były!), jakie pojawiły się na temat kolejne wersji Androida oznaczonej literą O. Teraz możemy potwierdzić bądź zaprzeczyć części z nich ponieważ Google udostępniło właśnie Android O Developer Preview 1 osobom zapisanym do grupy testerów nowych wersji systemu.

Limity na działanie w tle

Nie, nie jest to limit liczby aplikacji jakie mają działać w tle, bo to zależy głównie od ilości pamięci RAM jaką urządzenie posiada, a limit do 0, 1, 2, 3 lub 4 możemy ustawić w Opcjach programistycznych od Androida 4.0.

Opcja ta ma pozwolić dostosować co aplikacje będą mogły robić jeśli zostaną „zepchnięte” na dalszy plan. Pośród praw jakie możemy odebrać aplikacjom są:

  • utrzymywanie usług w tle,
  • aktualizacja danych na temat lokalizacji urządzenia,
  • pośrednie połączenie z internetem (poprzez usługę lub inną aplikację).

Zmiany te mają sprzyjać tworzeniu aplikacji mających niewielki wpływ na baterię (oczywiście mówimy tu o wpływie podczas działania w tle).

Kanały powiadomień

Kanały, które możemy chyba też nazwać kategoriami powiadomień, mają pomóc zmniejszyć ilość powiadomień wyświetlanych przez pojedyncze aplikacje. Dzięki temu ich autorzy będą mogli tworzyć właśnie wspomniane kanały dla każdego rodzaju powiadomień – przykładowo dla każdej konwersacji oddzielny kanał, które jednak będą wyświetlane wspólnie jako jedna aktualizacja, jedynie z informacją na temat ich liczby.

Dodatkowo to system będzie zarządzał priorytetem poszczególnych powiadomień, a nie jak obecnie, flaga w kodzie aplikacji, a więc w konsekwencji to użytkownik będzie wskazywał ich ważność, a nie autor aplikacji. Niestety nie mamy informacji w jaki sposób będzie to zaimplementowane).

Oprócz tego dochodzi opcja drzemki. Podobnie jak z budzikiem, będzie można przesunąć termin ponownego wyświetlenia powiadomienia.

Autowypełnianie

Czyli coś na zasadzie Menedżera Haseł, który będzie zapamiętywał wpisywane dane. Oczywiście choć będzie się to działo na poziomie systemu, to jest to tylko API (Autofill API), a więc wymagać będzie zewnętrznej aplikacji, którą będziemy mogli zmieniać w tak prosty sposób, jak obecnie klawiaturę.

Picture in Picture

Znane z telewizorów oraz, od niedawna, niektórych aplikacji, okienko, które wyświetla obraz z innej aplikacji, dzięki czemu możemy grać, czy oglądać film, a w międzyczasie przeglądać internet, czy odpowiadać na wiadomość.

Oprócz tego Android O przynosi nowy sposób nakładania okien podczas korzystania z trybu wielu okien, a także wsparcie dla większej liczby zewnętrznych ekranów.

UI

Nie możemy przecież zapomnieć o najważniejszym, czyli wyglądzie, który choć bardzo przypomina tego z Nougata, to jednak parę zmian się doczekał.

Informacja o liczbie powiadomień na ikonach

Znana z nieoficjalnych Launcherów (np. Nova Launcher) informacja nazywana badge, wskazuje liczbę nowych, niewyświetlonych jeszcze powiadomień danej aplikacji (tej przy której ikonie się pojawiły).

Teraz są dostępne w całym systemie, bez względu na wykorzystywany Launcher, a ich widoczność możemy wyłączyć dla poszczególnych aplikacji, tak samo jak powiadomienia.

Inverted Ligh Theme

Czyli jasny motyw, w którym kolory są zamienione miejscami, jednak w przeciwieństwie do obecnych motywów z inverted w nazwie, nie zmienia on kolorów z jasnych na ciemne, a czcionki na z czarnej na białą, a uruchamia motyw, który jest jeszcze jaśniejszy niż podstawowy.

System UI tuner

Dostępny od Androida w wersji 6.0 (a u niektórych producentów nawet wcześniej) wraz z Androidem O pozwala nie tylko na edycję przełączników, ale także zmianę skrótów dostępnych na ekranie blokady, czy układu paska nawigacyjnego.

Przy tym drugim mamy na prawdę spore pole do popisu, gdyż możemy zmienić położenie ikon (lewo, środek, prawo), odległość między ikonami oraz dodać kilka przycisków (np. skrót wywołujący klawiatury, czy schowek) na krawędziach.

Reszta, bardziej dla twórców aplikacji, ale jednak je wymienię:

Jeśli chodzi o czcionki, to mają one być łatwiej dostępne w pliku .xml, co ma ułatwić ich edycję.

Wraz z nowymi ekranami przynoszącymi większą gamę wyświetlanych kolorów, także nowa wersja systemu musiała otrzymać dla niej wsparcie. Jednak, aby aplikacje także mogły z tego korzystać, będą wymagały aktualizacji i dodania odpowiedniej flagi do ich kodu.

A nowe API ikon ma pozwolić na ich adaptowanie w zależności od urządzenia, czy Launchera jaki jest wykorzystywany.Łączność

Bluetooth.

Wraz z Androidem O system będzie wspierać nowe kodeki Bluetooth, takie jak Sony LDAC, czy Qualcomm aptX.

Dodatkowo będziemy mieli możliwość dostosowania kodeku pod siebie lub swoje słuchawki, czy aplikację.
Dokładne możliwości do edycji to:

  • używany kodek,
  • natężenie próbkowania,
  • liczba bitów na próbkowanie,
  • tryb mono lub stereo,
  • jakość przesyłu dźwięku.

WiFi

Pojawić się też ma WiFi Aware, czyli NAN (Neighborhood Aware Networking), co ma pozwolić na komunikację między urządzeniami wspierającymi tę technologię. Połączenie będzie się odbywać poprzez WiFi, ale nie wymaga połączenia ze wspólną siecią.

Inne

Rozwinięte API Usług łączności ma pozwolić na łatwiejsze udostępnianie danych różnym rodzajom UI (zestawy słuchawkowe, komputery pokładowe samochodów) połączeń z aplikacji telefonicznych innych niż oficjalna.

Inne

W klawiaturach mają pojawić się klawisze kursorów (strzałek) oraz TAB (a przynajmniej tych, które ich jeszcze nie mają).

AAudio API ma pozwolić na odsłuch plików lepszej jakości, zwłaszcza tych wymagającej wydajnego sprzętu i krótkiego czasu opóźnienia.

WebView doczekał się wreszcie większej aktualizacji, choć głównie poprawia ona wykryte błędy oraz pozwala weryfikować adresy stron korzystając z Google Safe Browsing.

Język Java pojawia się w odsłonie oznaczonej cyfrą 8, co, wg Google, przyspiesza działanie aplikacji nawet dwukrotnie.

Udostępniono też programistom API pozwalające na dodanie do aplikacji odczytywania gestów wykonanych na czytniku linii papilarnych.

Dostępność

Finalna wersja systemu ma się pojawić w Q3 2017. Jeśli poznamy dokładniejszą datę, na pewno Was powiadomimy.

W chwili obecnej szczęśliwcami mogącymi testować nowy system są użytkownicy następujących urządzeń:

  • LG Nexus 5X,
  • Huawei Nexus 6P,
  • Asus Nexus Player,
  • Google Pixel,
  • Google Pixel C,
  • Google Pixel XL.

Jeśli jacyś tu są, to potrzebne pliki oraz opis instalacji znajdziecie tutaj.

A jeśli nie masz żadnego z nich, a chcesz sprawdzić co pominęliśmy, to przejdź tutaj.

Jeżeli znalazłeś/aś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij Zgłoś pomyłkę.